Vandaag mij voor de zoveelste keer verbaasd over de light-versie van de conducteurs ("nieuw recept: nu met nòg minder hersens en geheel fatsoenvrij") die in hun gevechtstenue in de weg lopen op de perrons of de rust in de 1e klas verstoren. Twee van die grappenmakers in uniform en twee zonder (waarschijnlijk onderweg naar hun dienst) passagierend van Bijlmer naar Centraal in het boemeltje. Ik zit rustig te werken, maar dat wordt wreed verstoord door iets wat nog het meest lijkt op een slechte ringtone van een mobieltje. Niemand neemt op, het lawaai duurt al een paar minuten en gaat maar door.

Ik sta op en zie dat een van de jongelui een computerspelletje speelt met het geluid hard aan. Als ik vriendelijk vraag of het geluid uit mag vraagt meneer (kom, we noemen hem voor het gemak meneer): "Hoezo?". Tja, dan kan ik het niet laten om meneer uit te leggen dat ik graag ruim € 6.500 per jaar betaal om 1e klas te reizen, maar dat ik het dan wel prettig vind als het NS-personeel zich ook een beetje 1e-klas gedraagt. Na wat gemopper wordt het stil. Gek genoeg maak je zoiets nooit mee met passagierende machinisten of conducteurs. Gevalletje niveauverschil vrees ik.

Service? Nee. Veiligheid? Nee.
Agressie-opwekkend? Ja. Dom? Ja. Irritant? Ja. Overbodig? Ja.