PDA

Bekijk Volledige Versie : verwaarlozing traject Amsterdam _Brussel

02-10-06, 12:39
Ik reis geregeld met de reguliere internationale trein van Brussel naar Nederland. Het laatste half jaar gaat er van 75 to 100% van de keren iets mis. Het lijkt wel of de NS gewoon niet meer in staat is deze lijn te bedienen en er ook geen moeite voor doet. Ik denk dat 1 op de vier treinen (deze lijn rijdt 1 keer per uur) gewoon uitvalt. De overige gevallen kent minstens een half uur vertraging, of erger de trein stopt in Roosendaal, Dordrecht of Rotterdam en reizigers (inclusief koffers, rolstoelen, fietsen, huisdieren, ..) mogen zelf uitzoeken hoe zij met het reguliere net verder kunnen. Ik vind het echt niet overdreven om te stellen dat het te vergelijken is met een ontwikkelingsland: over een reis van 2, 5 uur weet je nooit hoe lang je er over doet. Je moet eten, drinken en warme kleren en een gsm meenemen en dringen voor een plekje. Als ik ergens op tijd moet zijn, en ik neem is de internat trein waarmee ik volgens de dienstregeljing een uur te vroeg zou aankomen, ben ik in 50% van de gevallen nog te laat.

Aan de Belgische NMBS ligt het niet, die blinkt uit in informatievoorziening, spreken hun talen, regelen altijd vervangend vervoer, voelen zich verplicht de reizigers op hun bestemming af te regelen, desnoods met taxi's. Maar hun verantwoording houdt op in Roosendaal en vanaf daar gaat het mis.

Een voorbeeld: Zondag 1 oktober rond 19u00 uur blikseminslag bij Roosendaal. Reizigers in de internationale trein naar Brussel worden in Dordrecht de trein uitgejaagd. Ziezo denkt het treinpersoneel van de internatiale trein: 'het lot van deze mensen is niet langer onze verantwoordelijkheid, wij trekken ons terug' Op zondagavond is er bijna geen personeel op station Dordrecht, na een half uur worden we maar naar Breda gestuurd. In Breda weet niemand wat ze met de aanzwellende mensenmassa aanmoet. Er moeten bussen worden geregeld, wat blijkbaar erg moeilijk is. Niemand neemt de leiding, niemand verschaft informatie, totale chaos. Na 2,5 uur heb ik me tenkoste van veel andere mesnen in een bus gepropt. Die bus komt aan op station Roosendaal, waar honderden mensen staan te wachten. De 2 aanwezige NS-ers verwijzen door naar de reguliere dienstregeling, die avond nog 2 stoptreintjes naar Antwerpen te verwachten. Over de reis Dieren- Brussel heb ik bijna 9 uur gedaan! Van 17u07 tot 01u45.

Samenvattend: wat ik de ns verwijt is verwaarlozing van hun taak de internationale reizigers te vervoeren. Het is echt niet de eerste keer dat er bij Dordrecht een draadbreuk, seinstoring, of wat dan ook is. Waarom duurt het dan zo lang en waarom gaat dan dan altijd met zo'n chaos gepaard. Het duurt lang voordat er bussen zijn, er zijn altijd te weinig bussen. Niemand op het betreffende station neemt de verantwoordelijkheid om de wachtende mensen op een ordentelijke manier toe tes preken, in een rij te plaatsen zodat iedereen weet waar de bus stopt en aan de beurt komt. Als je geregeld vervangend busvervoer nodig hebt, dan heb je daar toch scenario's voor: iemand die de mensen toespreekt, weet je hoe je aan voldoende bussen en chaufeurs, iemand die op het station waar de bussen naartoe gaat, extra treinen regelt, ... Het excuus 'aan het onweer kunnen we niets doen' is volgens mij geen vrijbrief om niet voorbereid te zijn, zeker als zoiets bijna iedere week gebeurt.

12-12-06, 16:04
Herken me helemaal in bovenstaand verhaal. Het is ongelooflijk dat de problemen op de lijn Brussel - Amsterdam altijd pas in Nederland ontstaan... dat kán alleen maar aan de NS liggen lijkt me!

13-08-07, 21:51
Er zijn veel diensten uitgevallen doordat de locomotieven defect raken. Deze zijn niet van NS maar van de NMBS (de Belgische NS)
NS kan hier dan niets aandoen.
Wel is het regelen van vervangend vervoer droevig gesteld. Dat moet echt beter!

23-08-07, 08:57
Vaak ligt het ook aan andere factoren zoals het spoor, de seinen oid. Dan moet niet op de NS gezeken worden maar op ProRail, de spoorbeheerder.