PDA

Bekijk Volledige Versie : verkeersleiding treinen

15-06-06, 18:34
Ik bemerk dat de verkeersleiding van de treinen vaak zeer inconsequent is, zodra er vertragingen optreden. Ok als hier NS'ers zitten, zullen die zeggen dat de verkeersleiding door ProRail geregeld wordt. Na een beetje zoeken op internet vond ik een stukje info waarin gemeld werd dat "voorrang" van treinen aangegeven/besproken wordt door de NS en goederenvervoerders.

Enkele voorbeelden:
Op station Gouda staan om xx:37 (willekeurig uur) een sneltrein naar Rotterdam CS (vertrek xx:28), een stoptrein (vertrek xx:31) en een zware/langzame goederentrein. Ik heb diverse keren gezien dat de goederentrein voorgelaten werd, daarna de stoptrein, vervolgens de intercity (passeert normaal rond xx:37 a xx:38), daarna de sneltrein. Zo is de betreffende sneltrein maar vlak voor de sneltrein van het volgende half uur aangekomen. Meest ironisch is het dat in sommige gevallen diezelfde goederentrein bij Rotterdam Centraal weer stilstond op een middenspoor.

OF Sneltrein Arnhem - Den Haag Centraal kwam vertraagd binnen op Utrecht C. Deze sneltrein vertrok voor de intercity's uit Utrecht C om xx:17. Aangekomen bij station Woerden was een paar minuten vertraging ingelopen. Om vervolgens de sneltrein (welke al 10 minuten vertraging had) 6 minuten te laten wachten op het passeren van twee intercity's. Mijns inziens had dit veel beter bij Gouda gedaan kunnen worden. (Dit laatste heb ik ook meegemaakt, en dat leverde de intercity's amper vertraging op)

Wie kan mij hier meer inzicht in geven? Ik ben namelijk zeer nieuwsgierig.

18-08-06, 23:45
De reden dat soms onlogisch wordt gehandeld heeft mi veel te maken met het systeem waarmee verkeersleiding werkt. Vroeger was dit een overzichtelijk tableau en moesten voor elke trein handelingen worden verricht. Tegenwoordig is het tableau opgedeeld in kleine computerschermen en hoeft alleen nog actie ondernomen te worden in geval van vertraging (anders gaat alles automatisch). Je kan je voorstellen dat de aandacht bij geen vertraging verslapt en bij veel vertraging te weinig overzicht bestaat om de juiste maatregelen te kunnen nemen. In andere landen bestaan systemen waarbij op een zg tijdwegdiagram de geplande en werkelijke situatie worden afgebeeld, met daarbij de dreigende conflicten tussen treinen (bijv. een intercity die achter een goederentrein komt te zitten). In Nederland is dat niet het geval. Je ziet slechts rijen met treinnummers en die nummers worden rood als de betreffende trein meer dan een paar minuten is vertraagd. Op dat moment moet je ook (plotseling) alles met de hand doen. Als je op zo'n trein klikt, geeft het systeem wel een mogelijke oplossing (trein 34654 laten inhalen door trein 97956?). Dat is technisch gezien best knap, maar daarmee wordt het overzicht niet beter en bestaat in stress situaties de verleiding altijd op 'ok' te klikken zonder dat je precies weet wat je hebt gedaan.

Verder zijn er niet zo heel veel verkeersleidingsposten meer over en dus moet iedere post een vrij groot gebied bedienen. Dat is op zich natuurlijk hartstikke efficient, maar voor bijv. omroepmedewerkers is het nauwelijks in te schatten wat er precies op een bepaald station gebeurt. De scheiding tussen infra en exploitatie (ProRail en vervoerders zoals NS) heeft natuurlijk ook niet aan een betere informatievoorziening bijgedragen.

Dit alles (en meer) heeft tot gevolg wat je als reiziger ondervindt: als er eenmaal een flinke vertraging is ontstaan kan het het snel ontaarden in een chaos en bestaat er geen/nauwelijks informatievoorziening.

Ik denk dat iemand anders je meer inzicht kan geven in de afspraken tussen ProRail en vervoerders. Ik weet dat er wel voorrangsregels bestaan, maar of deze ook in de praktijk worden gehanteerd...?