PDA

Bekijk Volledige Versie : Een vergissing zonder tolerantie

Gideon
20-02-06, 00:59
Hallo, ik ben een student (25) aan de Hanze hogeschool in Groningen en als student ga je zondags wel eens terug naar Groningen of i.d. Lees en huiver, want tolerantie en vergissingen bestaan niet meer.

Zoals vaak ga ik zondags met de trein terug naar Groningen. Ik koop een keer een kaartje bij de automaat met de touchscreen. Type de H in. Ding vraagt allemaal dingen en ik druk wat zodat ik er een kaartje uitkrijg naar Haren(daar moest ik deze keer heen).
Word op het perron nog gecontroleerd. "Is goed, loop maar door" . Ik zit in de trein, ben net voorbij Assen, komt de conducteur. Die vraagt mijn vervoersbewijs en overhandig hem het gekochte kaartje + laat mijn ov zien. Hij kijkt naar mn kaartje, kijkt nog een keer en zegt:"Dit is geen geldig kaartje meneer" waarop ik zeg: "hoezo niet" De man zegt: "Deze is van Haren naar Hoogeveen". (ik denk: rot automaat) Maar ik ga door met overtuigen dat ik hem in hoogeveen heb gekocht en toch naar Haren moet. Nou dat kan niet volgens hem. Moet ik meekomen naar het balkon, omdat ik binnen begin te ontploffen. Die man zegt allemaal dingen tegen me dat dat niet kan en waarom ik zo een kaartje heb gehaald, want dat is toch wel heeel raar( :evil: ) en dat die automaten geen fouten maken. Toen ontplofte ik. "Ja, G*****me(selfcensuur), ik zit hier met een kaartje in de trein, heb een kaartje gehaald en betaal hier €4,90 voor en u gaat me zeggen dat ik geen geldig vervoers bewijs heb"? Ik koop dus ter goede trouw een kaartje in Hoogeveen (heb er niets aan om te frauderen). Dat die automaat vraagt of ik van of naar Hoogeveen wil (als je de H intikt krijg je dat te zien)en per ongeluk in alle haast de optie 'naar hoogeveen' heb ingetikt, maakt de man niets uit. "Meneer, de automaten maken geen fouten en u zit fout". (kwader kun je me niet krijgen) De Man ziet dat ik aan het overkoken ben.Hij roept me toch op tot kalmte. Loopt zn hokje in. Is even weg. Ik zoek dus allen kaartjes die ik ooit heb gekocht vanuit Hoogeveen en wil hiermee toch echt bewijzen dat ik elke zondag terug ga. En jawel , die gast komt met een bon van 45 euro uit zn hokje, omdat ik het goede kaartje niet had. Hij zegt (de sadist)"Je hebt geen poot om op te staan" Nou er zijn oorlogen voor minder ontstaan. Maar ik geef hem de kaartjes die ik altijd op zondag heb gekocht. Hij pakt een paar van die nieuwe, kijkt achterop(daar staat het automaatnummer op) en zegt: "Mijnheer het klopt, u hebt hem echt in Hoogeveen gekocht. Ik zeg:" Ja, dat zeg ik de hele tijd, nu word ik hier een beetje gezien als fraudeur". "Ja maar meneer, u had geen poot om op te staan". Mogelijkheden van fraude: U kon vandaag al van Haren naar Hoogeveen gegaan zijn. De deuren gaan in Haren open(ik nog wel mn excusus aanbied, omdat er een vrouw met kleine kinderen op het balkon zit). Stap uit.

Dit betekent dus dat een vergissing je wel eens een bedrag van €45 zou gaan kosten. Belachelijk.

20-02-06, 02:40
Vergissingen kunnen je nog veel meer kosten. Als je "bij vergissing" ja auto parkeert op een invalide-plek kost je dat 130 euro. Als je "bij vergissing" een verkeerde naam of adres opgeeft, kost je dat 190 euro enz enz....
Als je "bij vergissing" de wet overtreed, kan je dat euro's kosten. Dat is nou eenmaal het systeem dat we in Nederland hebben. Ik vind daar nix mis mee.

Plietsie

20-02-06, 03:21
Ok, nou dan zal ik me maar vaak vergissen, dan kost dat je mooi veel euro's. Niks mis mee toch. Maar de essentie van het verhaal is je totaal vreemd. Ik vergis me toch niet in de trein, of de plaats waar ik zit. Het zou dus zo zijn zeg jij, dat als ik dit kaartje bij de eerste trein had gekocht, ik een boete zou moeten hebben, omdat ik die dag misschien al een keer heen en weer ben geweest. Dit kan dus niet. En ik rijd met het openbaar vervoer en niet met de auto. Dus aan deze voorbeelden hebben ov reizigers dus niets.

Gideon
20-02-06, 03:23
had me niet aangemeld. bovernstaande is van mij

johnn1954
21-02-06, 16:49
Ik vind de voorbeelden van 'plietsie' niet zo raar.
Het gaat in zijn reply om het systeem, nl dat als je 'per vergissing' iets doet wat niet goed is (de wet overtreed) je de kans loopt daar een boete voor te krijgen.
Verder vond ik in jouw verhaal ook een paar zaken die bij mij toch wat vraagtekens oproepen.

Type de H in. Ding vraagt allemaal dingen en ik druk wat zodat ik er een kaartje uitkrijg naar HarenJe zegt het hier zelf al "ik druk wat" m.a.w. je let dus niet op wat je aan het doen bent.

(ik denk: rot automaat) zie boven, jij let niet op....en dan is het de 'schuld' van iets (of iemand) anders.

dat die automaten geen fouten maken dat klopt, het is namelijk een computer, en dat zijn nu eenmaal hele stomme dingen.
Die bedenken namelijk niets zelf, doen alleen maar wat ze ingegeven wordt.
Als jij dus ingeeft van Hoogeveen naar haren, maakt ie daar echt niet zelf de omgekeerde route van.
Ik denk dat je hier ook terug kunt naar punt 1("ik druk wat" m.a.w. je let dus niet op wat je aan het doen bent.)

ik zit hier met een kaartje in de trein, heb een kaartje gehaald en betaal hier €4,90 voor en u gaat me zeggen dat ik geen geldig vervoers bewijs heb"? een kaartje van Maastricht naar Maastricht randwijk is net zo duur als van Groningen naar Groningen noord.....en toch is het 1e niet geldig op het 2e traject.

die gast komt met een bon van 45 euro uit zn hokje Klopt ook niet, sinds 1 oktober is er een boete beleid. dit houdt in dat men de vrachtprijs (prijs van het kaartje) plus € 35,--verschuldigd is.
Je geeft zelf al aan dat de prijs € 4,90 is, plus €35,--....kom ik 'maar' op €39,90 (nu had ik het nog wel begrepen als je dit had 'afgerond' naar € 40,--)

Hij pakt een paar van die nieuwe, kijkt achterop(daar staat het automaatnummer op) vreemd......ik weet echt niet beter dan dat deze gegevens (automaatnummer, tijd) op de voorzijde staat.

Dit betekent dus dat een vergissing je wel eens een bedrag van €45 zou gaan kosten. Belachelijk.
Zoals 'plietsie' ook al schetste....Ja, we hebben hier nu eenmaal een systeem waarbij een 'vergissing' geld kan kosten.
Daarnaast moeten we afgaan op feiten (en is dit geval was een feit dat het kaartje een andere reis aangaf dan werd gemaakt en derhalve geen geldig vervoerbewijs) en kunnen we niet zien,ruiken,horen,proeven,voelen of een reiziger per ongeluk of expres zich heeft 'vergist'.
Ik ga hier geen oordeel vellen in welke categorie jij hoort, dat kan (en wil) ik niet hiervandaan beoordelen en de enige die het juiste antwoord weet ben je zelf.
Wel vind ik (gelet op het systeem wat er nu eenmaal geldt, zoals door 'plietsie' en mij aangegeven) het (zacht gezegd) 'minder netjes' om (verbaal)agressief te worden tegen iemand die gewoon zijn/haar werk doet en (afgaande op feiten) constateert dat er iets niet in orde is.

22-02-06, 00:39
Beste Gideon, er zijn veel mensen die het niet eens zijn met hoe een conducteur een 'probleem' oplost. Mensen proberen in die gevallen vaak de zaak om te draaien, willen van hun probleem jouw probleem maken. NS heeft verplichtingen aan de reizigers, maar de reizigers hebben die ook. Een geldig vervoerbewijs is één daarvan. Dus reizen met korting voor 09.00 uur, geen tijd om een kaartje te kopen, vergeten af te stempelen en ga zo maar door, als reiziger heb je niet voldaan aan hetgeen je had moeten doen. Dus € 35,00 boete plus de ritprijs. Dat zijn de regels.

22-12-06, 18:47
wat een rotzak, k... m....

22-12-06, 18:51
gast

doe ff normaal!!
NS heeft z´n geld, alleen door een fout met de comp. krijgt meneer een boete van 1000%.
Conducteurs moeten zich nioet alleen aan regels houden, maar ook aan fastoen )zoals balkende die jij lief hebt beweert

12-04-07, 12:33
In deze maatschappij wordt steeds minder soepel met mensen omgegaan door overheidsinstellingen en ambtenaren. Dit trieste fenomeen doet zich helaas niet alleen bij de NS voor.
Als de politie je voor een kapot lampje aanhoud is er geen pardon meer mogelijk, je wordt direct op de bon geslingerd. Er wordt naar argumenten niet geluisterd, nergens meer. De dienstdoenders zijn vooringenomen en een fatsoenlijk mens is de dupe.
Regels zijn regels? Als het zo makkelijk was konden we rechters afschaffen en er computers voor in de plaats zetten.
Regels zijn regels, jaja, als de boeten 500,- zou zijn of 5000,- weet je wat, we zetten in de regels dat je hand er wordt afgehakt! Gewoon mr pikken met z'n allen? Tuurlijk reels zijn toch regels.

plietsie
13-04-07, 22:42
In deze maatschappij wordt steeds minder soepel met mensen omgegaan door overheidsinstellingen en ambtenaren. Dit trieste fenomeen doet zich helaas niet alleen bij de NS voor.
Als de politie je voor een kapot lampje aanhoud is er geen pardon meer mogelijk, je wordt direct op de bon geslingerd. Er wordt naar argumenten niet geluisterd, nergens meer. De dienstdoenders zijn vooringenomen en een fatsoenlijk mens is de dupe.
Regels zijn regels? Als het zo makkelijk was konden we rechters afschaffen en er computers voor in de plaats zetten.
Regels zijn regels, jaja, als de boeten 500,- zou zijn of 5000,- weet je wat, we zetten in de regels dat je hand er wordt afgehakt! Gewoon mr pikken met z'n allen? Tuurlijk reels zijn toch regels.

Owww.... maar je HOEFT die boetes niet te betalen hoor! Je kunt ze laten voorkomen en dan zal de rechter zich er over buigen. Alleen als die vind dat de boete terecht was, dan vonnist hij meestal iets hoger dan het bedrag van de oorspronkelijke boete. Maar als het allemaal zo onredelijk is dan spreekt deze je natuurlijk vrij en kost het niets.... :roll:

Plietsie

24-11-07, 21:18
Ik had hetzelfde probleem met de ns conducteur.
Had een kaartje gekocht, rotterdam vlissingen ipv vlissingen rotterdam..
Werd gecontroleerd, aangesproken alsof ik een grote crimineel was..
Ik vertelde hem dat het een vergissing was, dat ik niet vaak met de trein reisde, maar het mocht niet baten.
Hij zei dat als ik "mevrouwtje"bij de slager het verkeerde vlees bestelde het ook moest betalen, waarop ik hem gevraagd heb of hij dan het volgende stukje vlees ook 3x de orginele prijs moest afrekenen.
Ik kan alleen maar zeggen,erg klantonvriendelijk!!