Bekijk Volledige Versie : Kan dit nou niet anders?
Ik wilde vorige van Den Bosch naar Middelburg reizen. De trein in Den Bosch kwam te laat aan daar, en onderweg werd er veel langzaam gereden, met als gevolg dat we 1 minuut te laat in Roosendaal kwamen om de stoptrein richting Vlssingen nog te halen. Dit betekent een uur-tot een half uur extra reistijd voor reizizger met bestemming Zeeland.
Had die stoptrein nou echt niet even 2 minuten kunnen wachten? Reizigers naar Zeeland hebben het vaak al moeilijk met een goede aansluiting krijgen...
In Zweden wachtte de trein zeker een half uur tot een uur op onze vertraagde trein. Ik begon hem al behoorlijk te knijpen, want het was een nachttrein en kwam dus niet nog een achter aan. Niet helemaal een goede vergelijking, maar ik had de indruk dat ze overdag ook altijd rustig iedereen lieten instappen. Volgens mij maken ze dienstregeling gewoon wat ruimer, hebben ze ook geen last van punctualiteitseisen, waar de NS zich altijd acher verschuild.
Dit zijn van die voorbeelden waar je als reiziger geen begrip voor kunt opbrengen. Waarom niet 'even' twee minuten wachten? Ik kan me die vraag goed voorstellen. Maar zolang er een trein op een spoor staat kan een andere trein niet binnenkomen. Dit kan weer vervelende gevolgen hebben voor de hele dienstregeling. Een dienstregeling ruimer maken kan, maar maakt het minder aantrekkelijk met de trein te reizen, omdat je reistijd groter wordt. In Nederland is het aanbod van treinen per uur, met name in de randstad zo groot, dat meer speelruimte niet mogelijk is. Het past nu allemaal net. De NS verschuilt zich niet achter punctualiteitseisen, deze eisen zijn ons door de politiek opgedragen. En de NS, maar ook Arriva en Connexxion moeten daaraan voldoen. Neemt u van mij aan dat het gepraat over zoveel % van dit en van dat ons als rijdend personeel ook een worst zal wezen. Wij vervoeren reizigers en proberen dat zo goed mogelijk te doen. Maar helaas is het niet te voorkomen dat wij soms ook reizigers moeten teleurstellen.