Bekijk Volledige Versie : onvoorstelbare houding conducteur op station Schiphol
Gisteren was ik getuige van een, naar mijn mening, heel bijzonder voorval.
De trein stond op het perron Schiphol klaar, toen er een jongeman van een jaar of 24 snel uit de trein stapte, keek waar de trein naar toeging en weer instapte. De deur was gewoon nog open. De conducteur stapte op hem af en sommeerde hem uit de trein te stappen.
Hij zei als ik op mijn fluitje blaas voor vertrek mag jij niet meer instappen, waarop de jongen keurig zei maar de deur was nog open, er is toch niets aan de hand. Jawel zei hij je krijgt een boete, geef je legitimatie maar, de jongen zei, helaas die ben ik thuis vergeten, waarop de conducteur zei, dan krijg je daar ook een bon voor. De jongen pakte allerlei pasjes met zijn naam en persoonsgegevens maar de conducteur bleek niet voor rede vatbaar, er stond een jongere collega bij en de oudere man en jongere collega leken een spelletje te spelen. De jongere zei tegen de oudere wat doen we, bonnen uitschrijven? Ja doe maar zei de oudere.
De jongen waar het om ging bleef heel beleefd, terwijl ik op een afstand me stond te verbijten, wat is dit voor muggezifterij, ik werd plaatsvervangend boos, maar heb me er niet mee bemoeid.
De bon werd uitgeschreven en de jongeman ging weg.
Ik heb respect voor de manier van optreden van de jongeman want ik weet niet als mij dit zou overkomen of ik dit ook zo netjes had opgelost. Ook zeiden ze nog iets van we kunnen je ook vast laten zetten voor een aantal uur bij de spoorwegpolitie. Die jongen had gewoon een vervoersbewijs, twijfelde alleen of hij wel de goede trein had, stapte op een normale manier weer in de trein, niets aan de hand, waarom deze belachelijke vertoning van de conducteur?
Tineke Snijders
een zeer verbaasde gebruikster van het openbaar vervoer van de NS
sja, toch een vorm van machtsvertoon.....ik ken de verhalen uit Rotterdam en de dreiging dat ze je op zullen sluiten voor 3 uur....
het is jammer dat er dergelijk gespuis bij de NS werkt, is het nu een bewaarplaats voor mensen met een alternatieve straf? het lijkt wel of het personeel daar maar hun agressie mogen botvieren op niets vermoedende reizigers......
John
sja, toch een vorm van machtsvertoon.....ik ken de verhalen uit Rotterdam en de dreiging dat ze je op zullen sluiten voor 3 uur....
het is jammer dat er dergelijk gespuis bij de NS werkt, is het nu een bewaarplaats voor mensen met een alternatieve straf? het lijkt wel of het personeel daar maar hun agressie mogen botvieren op niets vermoedende reizigers......
John
Als je nergens meer een baan kunt krijgen, kun je nog altijd bij de NS werken.
het verhaal van Tineke, tekent het karakter van de NS!
Nou, breek me de mond niet open, ik ben ooit met veel machtsvertoon door de Rotterdamse spoorwegpolitie uit de trein gehaald.
Nou, breek me de mond niet open, ik ben ooit met veel machtsvertoon door de Rotterdamse spoorwegpolitie uit de trein gehaald.
Zou de NS niet eens wat aan haar personeelsbeleid moeten doen dan?
Misschien het personeel voordat ze worden aangenomen screenen op agressiviteit, want ik proef een hoop verborgen agressie in het verhaal door de conducteur en zijn jongere collega.
Richard
Helaas verpesten de "vreemde, achterlijke en op machtbeluste" conducteurs het weer voor de goede, want die zijn er namelijk ook.
Wat dacht je van een psychologisch onderzoek bij de selectie van controleurs, dat doen ze ook bij bewakers. De psychologisch gestoorden kunnen dan geen controleur meer worden waardoor het wat aangenamer wordt om met de trein te reizen. :lol:
Helaas verpesten de "vreemde, achterlijke en op machtbeluste" conducteurs het weer voor de goede, want die zijn er namelijk ook.
Wat dacht je van een psychologisch onderzoek bij de selectie van controleurs, dat doen ze ook bij bewakers. De psychologisch gestoorden kunnen dan geen controleur meer worden waardoor het wat aangenamer wordt om met de trein te reizen. :lol:
ik ben benieuwd hoe dit verhaal gaat aflopen...je hoort tegenwoordig zulke vreemde verhalen over de NS..bij Rijnmond TV zag ik...hadden die ratten van de spoorwegpolitie een meisje 2 tanden uit de mond geslagen omdat ze een kaartje in de trein wilde kopen....
triest he...hoe diep kun je als organisatie zakken
Volgens de NS-huisregels mag je niet meer in/uitstappen nadat het fluitsignaal heeft geklonken. Deze regels zijn opgesteld in het belang van de reizigers. Je kunnen legitimeren na een overtreding is verplicht. Over het optreden van mijn collega's kan ik niet oordelen, want ik heb geen wederhoor.
ik ben benieuwd hoe dit verhaal gaat aflopen...je hoort tegenwoordig zulke vreemde verhalen over de NS..bij Rijnmond TV zag ik...hadden die ratten van de spoorwegpolitie een meisje 2 tanden uit de mond geslagen omdat ze een kaartje in de trein wilde kopen....
Psychologisch onderzoek?! Kijk, das nog eens een goed idee! Ik weet toevallig dat de NS nu personeel ronselt bij de achterdeur van de sociale inrichtingen en dat iedere psychisch behandelde in een inrichting, na zijn ontslag, automatisch een brief krijgt van NS om toch vooral als conducteur te solliciteren!
En ja natuurlijk! De spoorwegpolitie doet dat soort dingen altijd. Ze mishandelen mensen wegens zweetvoeten, arresteren wegens verkoudheid en wist je dat je 24 uur kan worden opgesloten als je bril is beslagen??!!
Wordt eens volwassen zeg! Het nivo van deze klaagbox zakt nu wel héél erg naar beneden!
Plietsie
Psychologisch onderzoek?! Kijk, das nog eens een goed idee! Ik weet toevallig dat de NS nu personeel ronselt bij de achterdeur van de sociale inrichtingen en dat iedere psychisch behandelde in een inrichting, na zijn ontslag, automatisch een brief krijgt van NS om toch vooral als conducteur te solliciteren!
En ja natuurlijk! De spoorwegpolitie doet dat soort dingen altijd. Ze mishandelen mensen wegens zweetvoeten, arresteren wegens verkoudheid en wist je dat je 24 uur kan worden opgesloten als je bril is beslagen??!!
Wordt eens volwassen zeg! Het nivo van deze klaagbox zakt nu wel héél erg naar beneden!
Plietsie
helaas zakt het nivo van de klaagbox gelijk met het nivo van de NS en de medewerkers ervan.
Volgens de NS-huisregels mag je niet meer in/uitstappen nadat het fluitsignaal heeft geklonken. Deze regels zijn opgesteld in het belang van de reizigers. Je kunnen legitimeren na een overtreding is verplicht. Over het optreden van mijn collega's kan ik niet oordelen, want ik heb geen wederhoor.
zijn de huisregels dan bekend bij het publiek en zijn de huisregels ergens zichtbaar gemaakt?
mijn moeder van 80 reist als 40 jaar met de trein maar weet niets van de bewuste regel, mijn buurman van 50 reist al 25 jaar met de trein en weet ook niets van die regel.
leuk verzonnen maar derhalve snijdt het geen hout, ns medewerkers die de huisregels kunnen dromen en op de loer liggen om daarmee nietsvermoedende reizigers mee te pesten, om de oren te slaan en hun frustraties op de botvieren vanwege een mislukte (als ze die al hebben) priveleven of een slechte opvoeding waarbij ze onderdrukt of mishandeld zijn.
huisregels?!?
Een aantal van de NS-huisregels zijn inderdaad zichtbaar voor de reizigers opgeplakt en wel op de balkons van de treinen. Dat een NS-medewerker een reiziger erop kan aanspreken dat deze een regel overschrijdt kan ook duidelijk in het belang zijn van de overige reizigers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan roken of luide muziek.
Jaja.. regels zijn regels... wel jammer dan dat als ik in een (notabene) stiltecoupe zit, en ik toch luid telefoneren hoor of luide muziek de conducteurs daar helemaal niets van zeggen. Heb ik vaak meegemaakt. En op een ander moment een conducteur boetes uit gaat delen terwijl er overduidelijk geen kwade bedoelingen zijn, een waarschuwing helpt bij de meeste beschaafde mensen ook wel hoor!
Het is toch echt aan de conducteur om dit per geval te beoordelen, schaf gewoon die rotconducteurs af en plaats toegangspoortjes, dan weet iedereen waar die aan toe is.
Als reiziger kan je ook weten waar je aan toe bent. Via een folder bij het loket, via internet en ook via de stickers op het balkon van de trein. Ik kan me voorstellen dat als een conducteur aan het controleren is en in een stiltecoupe komt waar zich schijnbaar niemand zich ergert aan het geluid wat daar hoorbaar is niet ingrijpt. U had mijn collega hierover ook kunnen aanspreken. Of wordt dit nu gebruikt om het zwartrijden goed te praten? Klantenservice mag beoordelen of men terecht zonder geldig vervoerbewijs reisde. Een discussie op de trein moet niet mogelijk zijn.
pardon? u zegt een discussie in de trein moet niet mogelijk zijn?? het moet toch echt niet gekker worden zeggen. Het is toch echt zo dat reizigers het recht hebben om conducteurs op hun gedrag aan te spreken als ze dat niet aanstaat. Of leven we tegenwoordig in een dictatuur?
als u bedoelt dat het weinig zin heeft om te discussieren, dan heeft u volkomen gelijk, zelfs het bellen naar de klantenservice is compleet zinloos als u 1 keertje per ongeluk een verkeert kaartje heeft gekocht. Weet u dat er schoften bijlopen die bejaarden uit de trein zetten? Hun eigen collega's op de bon slingeren? De meeste verhalen die ik op dit forum lees zijn echt te triest voor woorden .
Als het omgeluidsoverlast gaat van een paar pubers, die je meteen een grote bek geven als je ze alleen al aankijkt, dan is het wel aan de conducteur om ze hierop aan te spreken omdat veel reizigers dat niet durven
Natuurlijk mag u tegen de conducteur zeggen dat u het niet terecht vindt dat u een boete krijgt. Hij zal desgewenst ook uw verklaring noteren. Maar een discussie hierover hoort niet op de trein thuis. Als een reiziger niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan kost hem dat de ritprijs plus € 35,- boete. Dat staat duidelijk in de reisregels. Als u er niet mee eens bent zal de hc u door moeten verwijzen naar klantenservice. Zij zal dan uiteindelijk beslissen. Tip: betaal wel eerst, anders wordt het probleem voor u groter. Mocht het oordeel van klantenservice in uw ogen onterecht zijn dan kunt u tercht bij:
Geschillencommissie Openbaar Vervoer
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
pardon? u zegt een discussie in de trein moet niet mogelijk zijn?? het moet toch echt niet gekker worden zeggen. Het is toch echt zo dat reizigers het recht hebben om conducteurs op hun gedrag aan te spreken als ze dat niet aanstaat. Of leven we tegenwoordig in een dictatuur?
als u bedoelt dat het weinig zin heeft om te discussieren, dan heeft u volkomen gelijk, zelfs het bellen naar de klantenservice is compleet zinloos als u 1 keertje per ongeluk een verkeert kaartje heeft gekocht. Weet u dat er schoften bijlopen die bejaarden uit de trein zetten? Hun eigen collega's op de bon slingeren? De meeste verhalen die ik op dit forum lees zijn echt te triest voor woorden .
Als het omgeluidsoverlast gaat van een paar pubers, die je meteen een grote bek geven als je ze alleen al aankijkt, dan is het wel aan de conducteur om ze hierop aan te spreken omdat veel reizigers dat niet durven
Natuurlijk is een discussie niet wenselijk in de trein. Die conducteur is (oa) een wetshandhaver, geen debater. Die man heeft meer te doen dan de hele dag dezelfde discussie te voeren met mensen die vinden niet aan de regels te hoeven voldoen. Dat zijn de regels van een rechtstaat en heeft niets met een dictatuur te maken.
Zoals u zelf verder aangeeft, haalt u de meeste van uw informatie uit de klaagboxen van dit forum. Dat u de conducteurs daarom beticht als schoften die bejaarden en collegas uitzetten en op de bon slingeren, gebaseert op uw informatiebron, zegt dan helaas meer over u dan over de gemiddelde conducteur....
Plietsie
hahaha oh god is wat meneer de conducteur hierboven blij met zichzelf, grappig. Ik hoop dat ik later ook zo cool wordt, dan krijg ik vast veel vrienden.
En nog even on-topic: het lijkt mij dat een conducteur met - wat ik alleen maar kan omschrijven als - 'common sense' best in staat is te oordelen of iemand nu echt met opzet kwaad in de zin heeft of onverantwoord bezig is.
Iemand die heel even op het het perron kijkt waar de trein heen gaat en weer terug in stapt (terwijl de trein nog stil staat neem ik aan dan) en een bejaarde die te dement is om een kaartje te kopen, waar hebben we het dan nog over.
Het doel van boetes, een voorbeeld stellen of misbruik voorkomen, wordt allang voorbij gestreeft door de gemiddelde conducteur. Vaak genoeg heb ik zien gebeuren dat een middelbare huisvrouw of toerist gewoon wegkomt met "per ongeluk" zwart rijden. Terwijl de stille rustige jongen die in de hoek rustig zijn krantje zit te lezen en per ongeluk geen kaartje gekocht heeft en hier eerlijk over is, gewoon keihard beboet wordt.
Dat heet met 2 maten meten en gaat ook nergens over. Respect is ver te zoeken, gek heh die agressie in de trein? Goh wat vreemd al die files, het openbaar vervoer in nederland is triest en de bijbehorende medewerkers nog triester.
Hey maar ik hoop dat jij geil wordt er van, kan mij het schelen. Ik heb een auto en ga nog liever elke dag 30 km fietsen dan met de trein. 150 euro per maand betalen om elke dag als veevervoer tegen het raam geplakt te staan, nee bedankt. Kneuzenkermis.