Bekijk Volledige Versie : Nederland...klaagcultuur
Even in het algemeen.
Volgens mij gaat nederland (de gemiddelde nederlander) ten onder aan het 'klagen' .
NS is daarbij een geliefd onderwerp/slachtoffer.
Ik ben er van overtuigd dat NS (als bedrijf) en de invidiuele medewerker er alles aan gelegen is om alle treinen conform de dienstregeling te laten rijden (op tijd rijden dus).
Er zijn echter vaak omstandigheden waardoor dat niet lukt.
Natuurlijk moet daar naar gekeken worden en zo mogelijk lering uit getrokken opdat het in het vervolg beter gaat.
Waar nodig zullen mogelijk 'randvoorwaarden' gewijzigd moeten worden.
Echter ...sommige zaken heb je gewoon niet in de hand (weersomstandigheden, ongevallen etc).
Ook ik kom wel eens op feestjes waar NS dan weer 'aan de beurt' komt......er deugt niets van, ze zijn altijd te laat, je moet altijd staan enz enz.
Als je dan vraagt waar men dit op baseert, merk je vaak dat men dermate lang geleden met de trein is geweest, dat we nog 1 groot NS waren en we nog met diesels reden..............maar 'iedereen' zegt het (dus is het waar????????)
Begrijp mij niet verkeerd.......ik ben er een groot voorstander van dat waar het mis gaat, er kritisch gekeken wordt waar en waarom het mis is gegaan (en eventueel 'schuldigen' ter verantwoording roepen).
Helaas is de tendens geworden " 'ze' doen het nooit goed en er deugt niets van"
Leuk voorbeeld daarvan is iets wat een collega een aantal jaren geleden meemaakte:
Hij is met vakantie met zijn gezin en op de dag van terugkeer krijgt men te horen dat wegens technische problemen het vliegtuig een vertraging gaat krijgen van ongeveer 3 uur.
De collega hoort bij hem in de buurt een man tegen diens vrouw zeggen "wat maakt dat uit, we hebben vakantie....we nemen nog wat te drinken dan" .
Na verloop van een paar uur vertraging gaat de vliegreis naar nederland en op schiphol aangekomen staat de collega (toevallig) naast dat echtpaar op het perron van SHL. Daar draait de CTA in met de tekst dat de trein 5 minuten vertraging heeft....waarop de man uit zijn dak gaat onder het slaken van de kreten "moet je zien.....we zijn weer thuis hoor.......het gedonder begint alweer".
(de collega kon zijn mond toen even niet houden en heeft fijntjes opgemerkt dat hij een aantal uren eerder nog 'iemand' had horen zeggen "wat maakt dat uit, we hebben vakantie".....waarop het echtpaar een heel stuk verder is gaan staan).
Ook vakantie verhalen van reizen naar verre landen doen het altijd goed.
Voor veel geld is men dan naar een of ander 'binnenland' van verwegistan......en daar blijkt dan de 'trein van dinsdag' deze week niet te rijden........met veel moeite heeft men via via die informatie uiteindelijk verkregen en men zat dus 'vast' in een of ander gehucht en heeft daar een week zich moeten redden..........................dan is dat geweldig.
Terug in nederland is 5 minuten vertraging echter een onoverkomelijk probleem.
De bottomline van dit betoog is dan ook: aanvaard het onvermijdelijk eens iets meer, berust iets meer dat zaken niet altijd lopen zoals je graag zou zien. en bedenk........of je je nu 'kwaad' maakt of niet......de trein (bus, tram, metro) komt echt niet sneller en/of gaat ineens toch wel rijden.
Mooi verhaal en er zit voor mij ook wel een kern van waarheid in maar hoe moet iemand die al jaren forenst met de NS zich hierbij voelen? De mensen die incidenteel met de trein reizen en steen en been klagen zijn natuurlijk fout bezig maar wat als je honderden retourtjes per jaar maakt waarbij het vaker fout dan goed gaat?
Mooi verhaal en er zit voor mij ook wel een kern van waarheid in maar hoe moet iemand die al jaren forenst met de NS zich hierbij voelen? De mensen die incidenteel met de trein reizen en steen en been klagen zijn natuurlijk fout bezig maar wat als je honderden retourtjes per jaar maakt waarbij het vaker fout dan goed gaat?
Natuurlijk is vertraging niet leuk (zwak uitgedrukt).......maar waar het mij om gaat is dat klagen zeker niet helpt en het generaliseren net zo min.
Met klagen bedoel ik dan het klagen zoals ik in mijn 1e bericht schreef ('ze' moesten eens dit of dat. en 'ze' kunnen er niks van. 'ze' doen niks goed enz enz.) Uiteraard is een klacht indienen als er iets mis is gegaan juist wel van belang, daar kunnen 'ze' iets mee (lering trekken bijv).
Ik ben zelf de afgelopen 4 jaar minstens 1 x per week van rotterdam naar enschede gereisd (op een dag heen, een van de volgende dagen terug).
Natuurlijk heb ik ook wel vertraging meegemaakt, maar ik moet zeggen..het viel best mee (een keer of 10 totaal in die 4 jaar en daarvan was het meestal niet meer dan een half uur (want een bus later)).
Ik had in enschede 8 minuten om 'mijn' bus te halen....had ik die, had ik dus geen vertraging want ik was dan op de geplande tijd waar ik wilde wezen.
Het enige wat de 'mist' in ging was mijn sigaretje tussen de trein en bus.
Dat er forensen zijn die vaker vertraging meemaken neem ik zonder meer aan (mijn reisgedrag is zeker niet represenatief te noemen)....maar dat het vaker fout dan goed gaat waag ik toch te betwijfelen.
Ik denk dat als men goed gaat 'turven' het toch vaker goed dan fout zal blijken te zijn.
Gevoelsmatig is een ander verhaal.....daar kan het inderdaad wel zo beleefd worden. En, ik ben met iedereen eens...elke vertraging is er in principe een teveel.
Bovenstaande bericht is ook van mij......ik was vergeten in te loggen :oops:
Een klaagcultuur is inderdaad verwerpelijk. Wij staan echter wel snel klaar met de conclusie dat er sprake is van een klaagcultuur. Ook wel eens aan gedankt dat het vele klagen een gevolg kan zijn van de achteruit rennende dienstverlening in het Nederlandse bedrijfsleven?
groet
Toch nog even een aanvulling.
Het woord "schuld" is gevallen. Dat is nu inderdaad een probleempunt in onze maatschappij. Er moet altijd iemand zijn die ergens schuld aan heeft. Het probleem zelf lijkt ondergeschikt. Lijkt mij handig om je eerst op het probleem te concentreren om te bezien of dat binnen de belangen van alle partijen opgelost kan worden. Vervolgens ga je de oorzaak van het probleem zoeken om het voor de toekomst te voorkomen. Als dat blijkt voort te vloeien uit onkunde/onwil/o.i.d. van een peroon of instantie moet je naar bevindingen handelen.
groet
JA, kutverhaal
Ik was een forens en heb nu de trein afgewezen ik ga er nooit meer mee!
Maar heb nog steeds een hekel aan late en overvolle treinen.
NS moet zijn best gaan doen anders gaat iedereen met de auto!!
JA, kutverhaal
Ik was een forens en heb nu de trein afgewezen ik ga er nooit meer mee!
Maar heb nog steeds een hekel aan late en overvolle treinen.
NS moet zijn best gaan doen anders gaat iedereen met de auto!!
Nou dat laatste zal wel meevallen denk ik
Heb je die lange file's wel eens zien staan??
Soms heb jij john niet gelijk want saoms is er een zeer goede reden tot klagen want ik heb gemerkt dat mensen zich te gemakkelijk neerleggen bij de situatie erg jamer!!!
Even in het algemeen.
Volgens mij gaat nederland (de gemiddelde nederlander) ten onder aan het 'klagen' .
NS is daarbij een geliefd onderwerp/slachtoffer.
Ik ben er van overtuigd dat NS (als bedrijf) en de invidiuele medewerker er alles aan gelegen is om alle treinen conform de dienstregeling te laten rijden (op tijd rijden dus).
Er zijn echter vaak omstandigheden waardoor dat niet lukt.
Natuurlijk moet daar naar gekeken worden en zo mogelijk lering uit getrokken opdat het in het vervolg beter gaat.
Waar nodig zullen mogelijk 'randvoorwaarden' gewijzigd moeten worden.
Echter ...sommige zaken heb je gewoon niet in de hand (weersomstandigheden, ongevallen etc).
Ook ik kom wel eens op feestjes waar NS dan weer 'aan de beurt' komt......er deugt niets van, ze zijn altijd te laat, je moet altijd staan enz enz.
Als je dan vraagt waar men dit op baseert, merk je vaak dat men dermate lang geleden met de trein is geweest, dat we nog 1 groot NS waren en we nog met diesels reden..............maar 'iedereen' zegt het (dus is het waar????????)
Begrijp mij niet verkeerd.......ik ben er een groot voorstander van dat waar het mis gaat, er kritisch gekeken wordt waar en waarom het mis is gegaan (en eventueel 'schuldigen' ter verantwoording roepen).
Helaas is de tendens geworden " 'ze' doen het nooit goed en er deugt niets van"
Leuk voorbeeld daarvan is iets wat een collega een aantal jaren geleden meemaakte:
Hij is met vakantie met zijn gezin en op de dag van terugkeer krijgt men te horen dat wegens technische problemen het vliegtuig een vertraging gaat krijgen van ongeveer 3 uur.
De collega hoort bij hem in de buurt een man tegen diens vrouw zeggen "wat maakt dat uit, we hebben vakantie....we nemen nog wat te drinken dan" .
Na verloop van een paar uur vertraging gaat de vliegreis naar nederland en op schiphol aangekomen staat de collega (toevallig) naast dat echtpaar op het perron van SHL. Daar draait de CTA in met de tekst dat de trein 5 minuten vertraging heeft....waarop de man uit zijn dak gaat onder het slaken van de kreten "moet je zien.....we zijn weer thuis hoor.......het gedonder begint alweer".
(de collega kon zijn mond toen even niet houden en heeft fijntjes opgemerkt dat hij een aantal uren eerder nog 'iemand' had horen zeggen "wat maakt dat uit, we hebben vakantie".....waarop het echtpaar een heel stuk verder is gaan staan).
Ook vakantie verhalen van reizen naar verre landen doen het altijd goed.
Voor veel geld is men dan naar een of ander 'binnenland' van verwegistan......en daar blijkt dan de 'trein van dinsdag' deze week niet te rijden........met veel moeite heeft men via via die informatie uiteindelijk verkregen en men zat dus 'vast' in een of ander gehucht en heeft daar een week zich moeten redden..........................dan is dat geweldig.
Terug in nederland is 5 minuten vertraging echter een onoverkomelijk probleem.
De bottomline van dit betoog is dan ook: aanvaard het onvermijdelijk eens iets meer, berust iets meer dat zaken niet altijd lopen zoals je graag zou zien. en bedenk........of je je nu 'kwaad' maakt of niet......de trein (bus, tram, metro) komt echt niet sneller en/of gaat ineens toch wel rijden.
Ja, ook ik heb gemerkt dat mensen zich te vaak neerleggen bij iets dat gewoon niet ok is.
Ook weet ik dat mensen vaak en veel klagen.Ik reis 5 dagen in de week met de trein en het komt bij mij namelijk heel vaak voor dat er weer iets is gebeurd waardoor er vertraging is.Over een half uurtje hoor je mij niet maar het komt regelmatig voor dat ik 5 a 6 uur onderweg ben!! ( normaal 3 uur retour)
Ja, dat is erg fijn als je om 6.20 op de trein stapt, vervolgens fysiek zwaar werk doet en dan naar huis willen en gewoon met een dikke flater op het station staat als een idioot, moe, hongerig en totaal overprikkeld van de honderden mensen die natuurlijk ook naar huis willen, vaak komt er ook nog eens een trein aan die te klein is..Ik heb wekelijks wel ellende met de ns/prorail..
Wat ik ook niet begrijp is dat de meeste ellende allemaal rond de spits afspelen en als er weer eens een ongeluk is gebeurd doen de informatieborden het ook opeens niet meer, de conducteurs weet niet veel te vertellen, je wordt op het laatste moment naar een ander perron gestuurd, overvolle treinen etc etc..Omroepberichten staan te zacht en meldingen komen precies op het moment dat er op een ander spoor een trein binnenkomt ( je kunt het dus niet verstaan)
Wat ik ook niet kan uitstaan is dat je in de trein zit en je merkt dat er iets niet klopt maar er komt geen bericht van de machinist om je even op de hoogte te stellen..
Goed, er zijn oko dagen dat het soepel verloopt..De conducteur is vriendelijk, trein op tijd etc etc..Maar deze zijn er zo vaak dat ze me OPVALLEN!
:?
Het is een grote ellende en ik ben blij dat ik over een jaar niet meer met die trein naar mijn werk hoef!!
Tsja gek he dat mensen klagen?? Mijn vriend zit al 3 uur in een stilstaande trein,ik maakte me doodongerust,klote Ns,ik word er zo schijtziek van. Blij als ie zijn rijbewijs heeft :x
Het is wat anders om 3 uur vertraging te hebben als ik op vakantie ben en ik geen deadline heb die ik moet halen. Lekker op een internationaal vliegveld nog wat drinken en nagenieten van de vakantie. Als ik echter een deadline heb of een afspraak heb, kom ik graag op tijd en wordt ik niet graag gehinderd. Maar ja ik zal wel een klager zijn net als die mensen die klagen over het geklaag. Heerlijk die klaagcultuur.
Hoe noemen ze klagen over mensen die klagen? Goed zo! Klagen dus.
Klagen heeft zin en is terecht. de NS doet het echt niet zo goed. Ik reis dagelijks van Harderwijk naar Utrecht met een jaartrajectkaart en heb dit jaar al voor 135 euro geclaimd bij de NS. Alle claims zijn uitbataald. (ps je kunt pas claimen bij vertraging van meer dan een half uur)
Deze trein rijd de laatste tijd maar een dag in de week op tijd, de rest van de dagen met een vertraging van +/- 10 minuten
Neemt u van mij aan dat er intern gekeken wordt wat hiervan de oorzaak is en wat er mogelijk aan gedaan kan worden.
Ik ga toch liever met de trein. Vanaf Breda naar Rotterdam Centraal in 32 minuten, dat moet je eens via de A16 proberen. Lukt echt voor geen meter. Zeker niet in de spits
Dat treinen te laat komen is natuurlijk heel irritant, maar dat ze tegenwoordig ruim 3 minuten te vroeg gaan, gaat helemaal te ver.